EDUKACJA POLONISTYCZNA  Słuchanie i wypowiadanie się
W tym quizie poćwiczysz recytację wiersza
Juliana Tuwima
"Lokomotywa".
3
 Q/3/POL/1/10-11

Julian Tuwim " LOKOMOTYWA"

Stoi na stacji lokomotywa,
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:
Tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:

Uch - jak gorąco!
Puff - jak gorąco!
Uff - jak gorąco!

 Q/3/POL/1/10


Wagony do niej podoczepiali

Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,


I pełno ludzi w każdym wagonie,

A w jednym krowy, a w drugim konie,


A w trzecim siedzą same grubasy,

Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy,


A czwarty wagon pełen bananów,

A w piątym stoi sześć fortepianów,


W szóstym armata - o! jaka wielka!

Pod każdym kołem żelazna belka!


W siódmym dębowe stoły i szafy,

W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,



W dziewiątym - same tuczone świnie,

W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie,


A tych wagonów jest ze czterdzieści,

Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.


Lecz choćby przyszło tysiąc atletów

I każdy zjadłby tysiąc kotletów,

I każdy nie wiem jak się wytężał,

To nie udźwigną, taki to ciężar.


Nagle - gwizd!

Nagle - świst!

Para - buch!

Koła - w ruch!

Najpierw - powoli - jak żółw - ociężale,

Ruszyła - maszyna - po szynach - ospale,


Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,

I kręci się, kręci się koło za kołem,


I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej,

I dudni, i stuka, łomoce i pędzi,


A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost!

Po torze, po torze, po torze, przez most,


Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las,

I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas,


Do taktu turkoce i puka, i stuka to:

Tak to to, tak to to , tak to to, tak to to.


Gładko tak, lekko tak toczy się w dal,

Jak gdyby to była piłeczka, nie stal,


Nie ciężka maszyna, zziajana, zdyszana,

Lecz fraszka, igraszka, zabawka blaszana.


A skądże to, jakże to, czemu tak gna?

A co to to, co to to, kto to tak pcha,



Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch?

To para gorąca wprawiła to w ruch,


To para, co z kotła rurami do tłoków,

A tłoki kołami ruszają z dwóch boków






I gnają, i pchają, i pociąg się toczy,

Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,



I koła turkocą, i puka, i stuka to:

Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!...




Teraz Twoja kolej!
Posłuchaj i powtórz 
fragmenty wiersza.
Julian Tuwim " LOKOMOTYWA"

Stoi na stacji lokomotywa,
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:
Tłusta oliwa.
Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji i powtarzaj za lektorem.
 Q/3/POL/1/11

Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:

Uch - jak gorąco!
Puff - jak gorąco!
Uff - jak gorąco!
Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.

Wagony do niej podoczepiali

Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,


I pełno ludzi w każdym wagonie,

A w jednym krowy, a w drugim konie,

Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.


A w trzecim siedzą same grubasy,

Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy,


A czwarty wagon pełen bananów,

A w piątym stoi sześć fortepianów,

Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.

W szóstym armata - o! jaka wielka!

Pod każdym kołem żelazna belka!


W siódmym dębowe stoły i szafy,

W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,



Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.


W dziewiątym - same tuczone świnie,

W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie,


A tych wagonów jest ze czterdzieści,

Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.

Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.


Lecz choćby przyszło tysiąc atletów,

I każdy zjadłby tysiąc kotletów,


I każdy nie wiem jak się wytężał,

To nie udźwigną, taki to ciężar.

Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.

Nagle - gwizd!

Nagle - świst!

Para - buch!

Koła - w ruch!


Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.


Najpierw - powoli - jak żółw- ociężale,

Ruszyła - maszyna - po szynach - ospale,


Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,

I kręci się, kręci się koło za kołem,



Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.


I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej,

I dudni, i stuka, łomoce i pędzi,


A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost!

Po torze, po torze, po torze, przez most,


Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.


Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las,

I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas,


Do taktu turkoce i puka, i stuka to:

Tak to to, tak to to , tak to to, tak to to.



Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.


Gładko tak, lekko tak toczy się w dal,

Jak gdyby to była piłeczka, nie stal,


Nie ciężka maszyna, zziajana, zdyszana,

Lecz fraszka, igraszka, zabawka blaszana.



Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.


A skądże to, jakże to, czemu tak gna?

A co to to, co to to, kto to tak pcha,


Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch?

To para gorąca wprawiła to w ruch,


Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.


To para, co z kotła rurami do tłoków,

A tłoki kołami ruszają z dwóch boków,


I gnają, i pchają, i pociąg się toczy,

Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,



Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.

I koła turkocą, i puka, i stuka to:

Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!...

Kliknij na głośnik i posłuchaj fragmentu wiersza. Zwróć uwagę na sposób recytacji 
i powtarzaj za lektorem.
Cieszę się, że poznajesz znane polskie wiersze.