Wprowadzenie

Szkolnictwo zawodowe stanowi integralną część systemu edukacji. Nauczyciele przedmiotów zawodowych stanowią 10% ogółu nauczycieli w Polsce (66,27 tys; Raport ORE za 2009/10 Nauczyciele we wrześniu 2009). W dobie przemian w społeczeństwie, ekonomii, nauce – przemian związanych z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej – szkolnictwo zawodowe ulega przekształceniom niezbędnym do wypełniania nowej roli w zmieniających się warunkach społeczno-gospodarczych. Coraz większego znaczenia nabiera doskonalenie nauczycieli, a szkolnictwo zawodowe, jako sfera bezpośrednio determinowana potrzebami gospodarki, w sposób szczególny implikuje konieczność edukacji ustawicznej nauczycieli i instruktorów praktycznej nauki zawodu.

Według Raportu CODN z 6/2009 „Nauczyciele. Stan i struktura zatrudnienia” oraz opracowania „Badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów kształcenia zawodowego” (KOWEZiU 2009) jednym z głównych problemów szkolnictwa zawodowego jest wciąż zbyt mały udział pracodawców w procesie kształcenia. Tymczasem bezpośredni kontakt nauczycieli i instruktorów praktycznej nauki zawodu z zakładami pracy posłużyć może aktualizacji ich wiedzy i powiązaniu jej z wymogami rynku pracy, tak jak przygotowanie pracownika do pracy na określonym stanowisku najlepiej prowadzić w warunkach jak najdalej zbliżonych do rzeczywistości – podczas staży w przedsiębiorstwach z branży zgodnej z wykładanym przez nauczyciela  przedmiotem.

Wyniki ankietyzacji uczestników i uczestniczek 1. edycji projektu „Aedifico et conservo. Eskalacja jakości kształcenia zawodowych w Polsce” (realizacja przy udziale środków EFS w okresie 1.8.2010-31.8.2011, w projekcie wzięło udział 40 osób), którego projekt niniejszy jest kontynuacją, wskazali w ankietach na potrzebę uzupełniania praktycznych kwalifikacji w zakresie nowych technologii, materiałów, projektowania ICT (39 respondentów). Szkoły częstokroć nie mają dostępu do nowoczesnego sprzętu, nowych technologii, a branże architektoniczno-budowlana i inżynieryjno-techniczna charakteryzują się dużą innowacyjnością. Uczestnicy 1. edycji projektu uznali staże w rzeczywistych warunkach środowiska pracy za dobry sposób uzupełniania kwalifikacji i poleciliby innym nauczycielom (35 respondentów).


FUNDACJA HEREDITAS, www.fundacja-hereditas.pl