Realizacja zajęć
Organizator stażu opracowuje regulamin projektu, który określa m.in. organizację stażu, zasady i tryb naboru uczestników stażu, zakres obowiązków osób zaangażowanych w realizację stażu, a także zakres obowiązków uczestników stażu. Staż realizowany jest na podstawie szczegółowego harmonogramu zajęć, opracowanego przez organizatora stażu w formie pisemnej, z podaniem wykazu tematów i czasu trwania poszczególnych bloków tematycznych.
Organizator stażu zapewnia sprawny przebieg zajęć teoretycznych i praktycznych, zgodnie z opracowanym szczegółowym harmonogramem zajęć stażu i z zastosowaniem nowoczesnych narzędzi i metod kształcenia:
a. liczba uczestników stażu wynosi max 20 osób w grupie; celem sprawnego przeprowadzenia zajęć specjalistycznych, a także optymalnego przyswojenia przekazanej wiedzy, uczestnicy w przypadku wybranych zajęć zostają podzieleni na dwie grupy po 10 osób; zajęcia terenowe i wizyty studyjne na terenie obiektów realizowane łącznie dla wszystkich uczestników stażu;
b. zajęcia wykorzystujące sprzęt komputerowy (laptopy) każdorazowo prowadzone są
w podziale na dwie grupy, tak że przy jednym stanowisku pracuje jedna osoba;
c. wybrane zajęcia praktyczne odbywają się na terenie prowadzonych aktualnie prac konserwatorskich (po uprzednim uzgodnieniu i pod nadzorem odpowiednio umocowanego konserwatora / architekta) – dawna Warszawska Wytwórnia Wódek „Koneser” – obiekt poprzemysłowy z przeł.. XIX i XX w. (zajęcia w zakresie rewitalizacji architektury postindustrialnej), Hotel Saski (prace na elewacjach – malowanie, tynkowanie, sztukaterie), hala Mirowska (konserwacja cegły);
d. uzupełnieniem programu stażu są dwa wyjazdy terenowe, podczas których uczestnicy stażu biorą udział w pracach na trenie aktualnie prowadzonych w regionie realizacji konserwatorskich przy architekturze i wystroju architektonicznym; wszystkie zajęcia praktyczne zakładają bezpośredni kontakt z obiektem i substancją zabytkową, nauczyciele i instruktorzy zapoznają się z głównymi problemami konserwatorskimi, jakie pojawiły się w trakcie prac oraz poznają optymalne metody zapobiegania problemom i najnowsze technologie służące ich pokonywaniu:
- pałac w Guzowie (rezydencja w kostiumie francuskim; etapy powstawania: XVIII-XX w.): konserwacja architektury i wystroju architektonicznego – kamień, drewno, metal, szkło) + wizyta studyjna we dworze w Tułowicach (odznaczony w 1999 r. medalem Europa Nostra za wzorowo przeprowadzone prace konserwatorskie) i kościele w Brochowie
- wizyta studyjna w Łodzi (rewitalizacja architektury postindustrialnej)