Instrukcja do gry
Komputerowa gra multimedialna Klocki wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych to jeden z elementów narzędzia diagnostycznego Kalejdoskop Kariery.
Gra uzupełnia i wzbogaca pracę doradcy zawodowego/nauczyciela podczas zajęć grupowych oraz wywiadów indywidualnych z uczniami szkoły gimnazjalnej, ponadgimnazjalnej oraz ze słuchaczami szkoły dla osób dorosłych, a także z uczniami szkoły specjalnej.
Celem gry multimedialnej Klocki wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych jest wspomaganie procesu samopoznawania i określania predyspozycji, zainteresowań zawodowych i uzdolnień przedsiębiorczych, syntezowania informacji o sobie oraz umożliwienie wirtualnego doświadczenia siebie w rolach zawodowych przez gracza – ucznia lub osobę dorosłą. Reguły gry wymagają wykorzystania kompetencji nabywanych nie tylko w toku edukacji formalnej i pozaformalnej, ale również nieformalnej, szczególnie zaś umiejętności radzenia sobie ze zmianą i niespodziewanymi zdarzeniami życiowymi.
Podstawą gry jest baza wybranych 25 zawodów (z nowej Klasyfikacji Zawodów Szkolnictwa Zawodowego)1 wraz z zestawami klocków zawierającymi opisy wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania poszczególnych zawodów. Zadaniem gracza jest ułożenie z klocków kariery osoby reprezentującej wylosowany zawód. Klocki zawierają informacje o kluczowych w danym zawodzie umiejętnościach, czynnościach, doświadczeniu, ścieżce edukacyjnej oraz predyspozycjach zawodowych (cechach) osoby go wykonującej. Kulminacyjnym momentem gry, nawiązującym do koncepcji uczenia się z nieplanowanych zdarzeń J. Krumboltza, jest pojawienie się nieprzewidzianego zdarzenia w życiu zawodowym osoby, której karierę układa gracz. W tym momencie zbudowana dotychczas figura – wyobrażająca jej karierę – rozpada się, a gracz z pozostałych klocków musi skonstruować nowy układ. To wydarzenie jest pewną symulacją doświadczania przeszkód, jakie napotykamy w rzeczywistym życiu zawodowym oraz poszukiwania sposobów radzenia sobie z nimi.
W celu zwiększenia dostępności do narzędzia Kalejdoskop Kariery, gra multimedialna Klocki wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych została również przygotowana w wariancie papierowym jako gra Jak w kalejdoskopie. Ważnym jest, aby nauczyciele i doradcy wykorzystujący grę multimedialną w pracy z uczniami z niepełnosprawnością, towarzyszyli im podczas jej wykonywania.
Z jednej strony warto, aby wskazali młodzieży grupy zawodowe i zawody, które są dedykowane osobom z różnymi typami niepełnosprawności (w przypadku gry to: technik prac biurowych, technik masażysta i pracownik pomocniczy obsługi hotelowej), zachęcając jednocześnie do poznania innych zawodów. Z drugiej strony warto byłoby na bieżąco, w trakcie gry, analizować razem
z młodzieżą podejmowane przez graczy kroki oraz ich konsekwencje. Jest to szczególnie ważne w momencie, gdy w grze pojawia się niespodziewane zdarzenie i dotychczasowa układanka się rozpada. To dobry moment do rozmowy z uczennicą/uczniem o radzeniu sobie ze zmianą i emocjach, jakie temu towarzyszą.
1 Wyboru zawodów dokonała Rada Konsultacyjno – Programowa projektu, pełniąc tym samym rolę sędziów kompetentnych.
Wykaz 25 zawodów zawartych w grze multimedialnej
Grupa zawodowa | Wybrany zawód |
1. Grupa zawodów budowlanych | 1. Murarz-tynkarz |
2. Grupa zawodów techniczno-ceramiczno-szklarsko-drzewnych | 2. Stolarz |
3. Grupa zawodów dotyczących instalacji sanitarnych, sieci zewnętrznych oraz instalacji przemysłowych | 3. Technik gazownictwa |
4. Grupa zawodów dźwiękowych | 4. Technik realizacji dźwięku (kształcenie zawężone tylko do osób z niepełnosprawnością wzrokową) |
5. Grupa zawodów ekonomiczno-finansowo-biurowych | 5. Technik handlowiec 6. Technik prac biurowych (kształcenie zawężone tylko do osób z niepełnosprawnością wzrokową) |
6. Grupa zawodów elektryczno-elektroniczno- teleinformatycznych | 7. Elektryk |
7. Grupa zawodów fryzjersko-kosmetycznych | 8. Fryzjer |
8. Grupa zawodów gastronomicznych | 9. Kucharz |
9. Grupa zawodów górniczych (9) | 10. Technik górnictwa podziemnego |
10. Grupa zawodów hutniczo-odlewniczych | 11. Technik hutnik |
11. Grupa zawodów mechanicznych | 12. Lakiernik 13. Mechanik samochodowy (Mechanik pojazdów samochodowych) |
12. Grupa zawodów poligraficznych i fotograficznych | 14. Grafik komputerowy (Technik cyfrowych procesów graficznych) |
13. Grupa zawodów skórzano-włókienniczo-odzieżowych | 15. Krawiec |
14. Grupa zawodów spożywczych | 16. Cukiernik |
15. Grupa zawodów turystyczno- hotelarskich | 17. Technik hotelarstwa 18. Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej (kształcenie zawężone tylko do osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim) |
16. Grupa zawodów związanych z budową dróg kołowych i szynowych (4) | 19. Technik dróg i mostów kolejowych |
17. Grupa zawodów związanych z kształtowaniem środowiska (6) | 20. Technik architektury krajobrazu |
18. Grupa zawodów związanych z ochroną i bezpieczeństwem osób i mienia (3) | 21. Ochroniarz |
19. Grupa zawodów związanych z ochroną zdrowia (13) | 22. Technik masażysta (kształcenie zawężone tylko do osób z niepełnosprawnością wzrokową) |
20. Grupa zawodów związanych z pomocą społeczną (5) | 23. Opiekun osoby starszej |
21. Grupa zawodów związanych z transportem kolejowym, drogowym i wodnym (7) | 24. Technik logistyk |
22. Grupa zawodów związanych z uprawą roślin, chowem i hodowlą zwierząt (13) | 25. Ogrodnik |