Page 19 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 19

czynników, a w tym od jakości pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, motywacji jaką
wytworzyła u młodego człowieka rodzina, szkoła i od cech osobowości ucznia. Wszystkie zmiany
systemowe i strukturalne powinny służyć reformie, która sytuuje ucznia w centrum działalności szkoły7.

         Podstawa programowa w zakresie kształcenia w szkole podstawowej nakłada obowiązek takiej
organizacji stanowiska pracy nauczyciela i ucznia, aby możliwe było kształtowanie określonych
umiejętności uczniów, w kierunku holistycznego postrzegania rzeczywistości8.

         Przekazujemy Państwu pakiet propozycji metodyczno-merytorycznych, który będzie pomocny
w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w szkole. Mamy nadzieję, że opracowana publikacja spełni Państwa
oczekiwania i przyczyni się do osiągnięcia założonych celów w pracy zawodowej, a tym samym
rzeczywistych sukcesów pedagogicznych adekwatnych do wkładu pracy nauczyciela i ucznia.

         Sukces nauczyciela jest sukcesem ucznia, sukces ucznia jest sukcesem nauczyciela.

           1.2. Autorki publikacji

Prof. nadzw. dr hab. Ilona Żeber-Dzikowska
Przewodnicząca Ogólnopolskiej Sekcji Dydaktyki Biologii Polskiego Towarzystwa Przyrodniczego im.
Kopernika, Wiceprezes Kieleckiego Towarzystwa Naukowego, współpracuje z Państwową Wyższą
Szkołą Zawodową w Płocku i od wielu lat związana jest z Uniwersytetem Jana Kochanowskiego w
Kielcach. Zajmuje się współczesnymi problemami nauk pedagogicznych, społecznych, biologicznych i
środowiskowych, zrównoważonego rozwoju, lokalnymi działaniami środowiskowo-edukacyjnymi wśród
szerokiego spektrum wiekowego dzieci, młodzieży i dorosłych. W przestrzeni jej zainteresowań znajduje
się również problematyka badawcza obejmująca zagadnienia z metodyki nauczania, dydaktyki biologii i
ochrony środowiska oraz przyrody na różnych etapach kształcenia. Zajmuje się też obszarem nauk
społecznych, który jest dla niej inspiracją do badań w zakresie dobroczynności w społeczności lokalnej
oraz edukacji globalnej.

Dr Elżbieta Buchcic
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Zakładzie Zoologii i Dydaktyki Biologii
w Instytucie Biologii – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, wcześniej nauczyciel biologii,
przyrody i biblioteki. Doradca metodyczny w Świętokrzyskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w
Kielcach. Posiada trzeci stopień specjalizacji zawodowej w zakresie nauczania biologii i ochrony
środowiska - nauczyciel dyplomowany. Prowadzi badania dotyczące zajęć terenowych, edukacji
środowiskowej formalnej i nieformalnej na różnych etapach edukacyjnych i w różnych grupach
społecznych, przygotowuje studentów do zawodu nauczyciela przyrody i biologii, ochrony środowiska.

7 E. Buchcic, Doskonalenie nauczycieli jako czynnik wpływający na osiągnięcia uczniów z biologii w zreformowanej
szkole,[w:] R. Kowalski (red.), Efekty edukacji przyrodniczej, biologicznej w zreformowanej szkole, Siedlce 2004,
s. 22.
8 M. Jagodzińska, Warsztat pracy nauczyciela przyrodnika, [w:] D. Cichy (red.), Kształcenie przyrodnicze w szkole
podstawowej, Teoria i praktyka, ODN, Płock 2005, s. 33.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24