Page 14 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 14
24. Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się, czyli umiejętność współpracy w
grupie oraz poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych (uczniowie wspólnie
pokonują trudności, wspólnie podejmują decyzje).
25. Umiejętność zajmowania stanowiska w dyskusji i wyrabianie własnej opinii.
26. Organizowanie pracy własnej i innych, opanowanie technik i narzędzi pracy.
27. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem; świadomość zagrożeń i
ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu.
28. Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
29. Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą
komputera rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych
liczbowych.
30. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera.
31. Wykorzystywanie komputera do wzbogacania wiadomości i umiejętności z różnych dziedzin,
a także do rozwijania zainteresowań.
32. Planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych.
33. Sprawne i bezpieczne posługiwanie się sprzętem technicznym.
34. Rozwijanie umiejętności manualnych.
Rozwijanie kompetencji społecznych i kluczowych:
1. Dobra organizacja pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
2. Kształtowanie właściwego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz
postawy dociekliwości.
3. Rozwijanie umiejętności prowadzenia dyskusji, precyzyjnego formułowania wniosków,
problemów i argumentowania.
4. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
5. Przygotowanie ucznia do podejmowania samodzielnych decyzji.
6. Przygotowanie ucznia do pokonywania stresu w różnych sytuacjach - sprawdzian, publiczne
wystąpienia, autoprezentacja.
7. Uświadamianie zagrożeń środowiska przyrodniczego.
8. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się i prezentacji.
9. Rozwijanie umiejętności uczenia się.
Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia:
1. Obserwacja działań uczniów podczas lekcji i zajęć terenowych, wycieczek.
2. Ocena efektów pracy z instrukcją, kartą pracy, przyrządami, np. mikroskop, kompas,
kątomierz, interfejs, itp.
3. Rozmowa z uczniem zamiast tradycyjnego odpytywania.
4. Pisemne formy sprawdzania osiągnięć uczniów, np. testy, sprawdziany, kartkówki.