Page 10 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 10

prawne podstawy funkcjonowania programu i scharakteryzowano jego cele. W tej części podano również
poszczególne etapy realizacji programu i krótko scharakteryzowano osoby, które brały udział w jego
tworzeniu. Odrębną część stanowi lista szkół i nauczycieli uczestniczących w realizacji przedsięwzięcia.

         W części drugiej przedstawiono metody wykorzystane podczas realizacji założeń programu.
Zastosowano przede wszystkim innowacyjne metody, formy i strategie nauczania, gdyż aktywizują one
uczniów do twórczej pracy. Dominujące były – metoda projektu i metoda tekstu przewodniego,
charakteryzujące się tym, że w procesie kształcenia aktywność uczniów jest większa niż aktywność

nauczyciela.
         Kolejną część publikacji stanowią Innowacyjne Programy Nauczania Interdyscyplinarnego

z poszczególnych czterech przedmiotów – techniki, matematyki, przyrody i informatyki. W każdym
przypadku obejmują one – efekty kształcenia zgodne z podstawą programową, cele i treści kształcenia
oraz proponowane ćwiczenia. Następnie zamieszczono przykładowe scenariusze zajęć realizowane
w ramach Innowacyjnego Programu Nauczania Interdyscyplinarnego z przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych, informatycznych i technicznych dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych.
Umieszczono po dwa scenariusze zajęć do każdej klasy – jeden realizowany metodą projektu, drugi –
metodą przewodniego tekstu.

         Ostatnie elementy niniejszej publikacji to ewaluacja całego projektu oraz płynące z niej wnioski.
W ewaluacji przedstawiono wyniki testów, które uczniowie klas IV i V wypełniali przed i po realizacji
projektu. Wykorzystano w tym celu skalę staninową. W następnej kolejności zaprezentowano rezultaty
osiągnięte w toku realizacji Innowacyjnego Programu Nauczania Interdyscyplinarnego.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15