Page 12 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 12

pomiarów różnych wielkości, np. temperatury, siły, przyśpieszenia, zanieczyszczenia wody, itp.
Z czujników, poprzez interfejs, wyniki pomiarów przesyłane były do komputera, gdzie odpowiedni
program pozwolił zestawiać te dane w postaci tabel, wykresów, diagramów.

         Nauki matematyczno-przyrodnicze i informatyczno-techniczne ułatwiają poznanie i zrozumienie
zjawisk oraz procesów zachodzących w środowisku. We współczesnej szkole uczeń oprócz tradycyjnych
metod nauczania powinien zdobywać wiedzę empirycznie, samodzielnie wykonując doświadczenia
i eksperymenty. Szkoła, stosując innowacyjne metody nauczania, aktywizuje uczniów do pracy. Poniższy
program stworzył możliwość realizowania podstawy programowej w sposób praktyczny, na zajęciach
interdyscyplinarnych wykorzystujących nowoczesne oprzyrządowanie i oprogramowanie komputerowe,

np. interfejs.
         Innowacyjny Program Nauczania Interdyscyplinarnego (IPNI) jest zgodny z rozporządzeniem

MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17). Program
uwzględnia określone w podstawie programowej cele kształcenia (wymagania ogólne), treści nauczania
(wymagania szczegółowe), a także umiejętności ponadprzedmiotowe sformułowane we wstępnej części
podstawy oraz założenia wychowawcze wynikające z treści przyrodniczych, matematycznych,
informatycznych i technicznych. Uwzględnia on zatem wszystkie elementy zalecane w rozporządzeniu
MEN z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania
przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z
2009 r. Nr 89, poz. 730). Skierowany był do uczniów, którzy w roku szkolnym 2013/2014 rozpoczęli
naukę w klasie czwartej w wybranych szkołach podstawowych województwa świętokrzyskiego i
mazowieckiego, realizowany w ramach drugiego etapu edukacyjnego.

         Program nie narzucał sztywnego podziału na bloki tematyczne. Nauczyciele mogli swobodnie
dobierać treści w tworzeniu własnych planów pracy, co ułatwiło realizację zajęć interdyscyplinarnych
metodą projektu edukacyjnego. Zawierał szczegółowe cele i treści nauczania w każdym punkcie
podstawy programowej z matematyki, przyrody, techniki i informatyki, wzbogacone o przykładowe
ćwiczenia, które jednocześnie wskazywały sposób osiągania zamierzonych celów.

         Obudowę programu uzupełniały szczegółowo opisane, wybrane ćwiczenia z każdego punktu
podstawy programowej, bank eksperymentów i doświadczeń, gotowe przykładowe scenariusze zajęć
interdyscyplinarnych prowadzonych metodą projektu edukacyjnego oraz przewodniego tekstu. Program
mógł być realizowany w ramach siatki godzin przewidzianych dla poszczególnych przedmiotów:
matematyki, przyrody, techniki i informatyki (zgodnie z Rozp. MEN z 23.12.2008)
w wymiarze: 9 godz./tydzień w tym 2 godz. na zajęcia interdyscyplinarne.

Główne cele kształcenia:
  1. Kształtowanie i rozwijanie zainteresowań matematyczno-przyrodniczych, informatyczno-
         technicznych, umiejętności badawczych.
  2. Przeprowadzanie analizy i syntezy zadań, sprawne ich rozwiązywanie, analizowanie.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17