Page 18 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 18
przeprowadzenie testów po roku wśród uczniów klasy IV w II roczniku i po 2 latach wśród
uczniów klasy V i opracowanie ich wyników w skali staninowej.
5. Analiza i ocena efektów wdrożonego IPNI (IX.2013 r.-VI.2015 r.)
Systematyczny telefoniczny kontakt EME z dyrektorami szkół.
Spotkania w szkołach z EME (min. 1 wizyta na miejscu w każdej z 50 szkół).
Organizacja 3 seminariów ewaluacyjnych z udziałem osób opracowujących i realizujących IPNI.
Celem dwudniowych seminariów było:
• spotkanie nauczycieli z autorami programu (uzyskanie przez autorów programu informacji zwrotnych
od nauczycieli na temat ich doświadczeń we wdrażaniu programu i w oparciu o ich wnioski
wprowadzanie niezbędnych korekt w programie),
• identyfikacja ewentualnych problemów we wdrażaniu programu w szkołach, wypracowywanie
propozycji rozwiązań,
• wypracowanie nowych scenariuszy zajęć przez nauczycieli.
Łącznie zorganizowano 3 dwudniowe cykle seminariów, przy czym w I. roku wdrażania odbyły
się 2 seminaria, a w II. roku wdrażania 1 seminarium.
Seminarium, Ostrowiec Św., 11-12.01.2014 r.
Seminarium, Jedlnia Letnisko, 25-26.01.2014 r.
Seminarium, Mąchocice Kapitulne, 31.05 - 1.06.2014 r.
Seminarium, Falenty: 24 - 25.05.2014 r. i 7 - 8.03.2015 r.
W ramach przeprowadzonych seminariów opracowanych zostało 100 scenariuszy zajęć.
6. Publikacja i konferencja (VI-IX.2015 r.)
w celu upowszechnienie rezultatów Projektu wydana została niniejsza publikacja zawierająca
IPNI wraz z wnioskami z realizacji Projektu oraz przykładami scenariuszy,
publikacja udostępniona została też w wersji e-book (dostępna na stronie internetowej Projektu z
pełną bazą scenariuszy) oraz w wersji papierowej w ilości 650 sztuk,
publikacja w wersji papierowej przesłana została m.in. do kuratoriów oświaty ze wszystkich
województw (30 egzemplarzy na województwo),
zorganizowano konferencję upowszechniająca IPNI oraz podsumowującą rezultaty Projektu na
około 100 osób (dyrektorów szkół, osób z kuratoriów oświaty z różnych województw,
zainteresowanych IPNI).
Nowe spojrzenie na proces dydaktyczny poprzez realizacje projektów ma zwiększyć efektywność
nauczania i przyczynić się do tego, aby treści nauczania i zastosowane metody, z jednej strony
odpowiadały możliwościom przyswojenia wiedzy przez uczniów, a z drugiej – powodowały ich rozwój.
W proces nauczania swój wkład musi wnieść również uczeń. Jego właściwy stosunek do nauki i
obowiązków szkolnych jest jednym z zasadniczych warunków pomyślnego przebiegu postępowania
dydaktyczno-wychowawczego. Aby wzmóc proces efektywnego nauczania-uczenia się, uczeń powinien
w sposób staranny i odpowiedzialny wykonywać obowiązki szkolne, przyswajać wiedzę ze
zrozumieniem, wytrwale przezwyciężając wszelkie trudności. Postępowanie takie zależy od wielu