Page 25 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 25
31. Zespół Placówek Oświatowych Szkoła Żeromskiego 9 26-067 Strawczyn
Podstawowa im. Stefana Żeromskiego Szkolna 9 27-660 Koprzywnica
32. Szkoła Podstawowa im. Władysława Jasińskiego
2. Metody wykorzystywane podczas realizacji projektu IPNI
Dr Elżbieta Buchcic
Dr hab. Ilona Żeber – Dzikowska
We współczesnej szkole uczeń powinien zdobywać wiedzę empirycznie, samodzielnie
wykonując doświadczenia i eksperymenty. Jako uzupełnienie tych działań należy stosować innowacyjne
metody, formy i strategie nauczania, które aktywizują dzieci do twórczej pracy, ponieważ na efektywność
uczenia się wpływa wiele czynników wykorzystywanych w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
Podczas realizacji projektu pt. „Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego programu nauczania
interdyscyplinarnego z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, informatycznych i technicznych dla
uczniów klas IV-VI szkół podstawowych”, uwzględniono jako dominujące działania: projekt i metodę
tekstu przewodniego. Metody aktywizujące to grupa metod nauczania, które charakteryzuje to, że w
procesie kształcenia aktywność uczniów przewyższa aktywność nauczyciela, a ich zastosowanie sprzyja
pogłębieniu zdobytej wiedzy, jej operatywności i trwałości.
Projekt edukacyjny kształtuje wiele umiejętności oraz integruje wiedzę z różnych przedmiotów
i scala proces uczenia się. Istotą projektu jest samodzielna praca uczniów służąca realizacji określonego
zadania. Przy wykorzystaniu możliwie wszystkich zmysłów dzieci łączą pracę umysłową i fizyczną, co
jest możliwe poprzez grę i zabawę, udział w zajęciach terenowych. Projekt edukacyjny jest efektywny i
skuteczny, rozwija bowiem samodzielność, umiejętność współdziałania w grupie rówieśniczej, pobudza
rozwój poznawczy i emocjonalny, rozwija zainteresowania, uzdolnienia i twórcze myślenie, a przede
wszystkim umożliwia prezentację wyników własnej pracy.
Struktura projektu
W projekcie możemy wyróżnić określone etapy:
1. Wybór tematu, zagadnienia
W przypadku realizacji projektu z dziećmi temat sugeruje nauczyciel. Następnie określa szczegółowe
treści, które będą realizowane w projekcie.
2. Cele projektu
Na początku należy określić cel ogólny, który nakreśli istotę realizowania przedsięwzięcia, następnie
uszczegółowić go celami operacyjnymi.
3. Zawarcie kontraktu
Kontraktem jest umowa pomiędzy nauczycielem a uczniami, określająca zobowiązania stron.
Kontrakt powinien zawierać: