Page 28 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 28
zainteresowania i uzdolnienia dzieci i młodzieży, brak zainteresowania i entuzjazmu ze
rozwijają myślenie twórcze, strony uczniów.
wzmacniają motywację poznawczą, brak związku realizowanych zadań
integrują wiedzę szkolną i pozaszkolną - łączą w z praktyką życiową,
spójną całość treści z różnych przedmiotów dominacja niektórych uczniów nad grupą,
nauczania, istnieje zagrożenie zrzucania
uczą odpowiedzialności za siebie i innych, odpowiedzialności za rezultaty pracy na
uczniowie mogą dzielić się własnymi pomysłami lidera grupy,
dotyczącymi realizacji projektu, przyczyniają się do myślenia schematami,
nauczyciel ma okazję lepszego poznania uczniów, bez dogłębnego wnikania w istotę sprawy,
ich predyspozycji, zamiłowań oraz zdolności, możliwy nierówny podział obowiązków,
realizacja projektów zwiększa efektywność pracy, trudności z wyborem tematu pracy do
umożliwiają wykorzystanie wiedzy teoretycznej możliwości grupy,
w praktycznym działaniu, czasochłonny dla nauczyciela i dla
rozwijają umiejętność korzystania z różnych źródeł uczniów, często kosztowny,
wiedzy, efekty niewspółmierne do wysiłku,
uczniowie uczą się prezentowania własnej wiedzy, nieudolna prezentacja przygotowanych
kształtują umiejętność publicznego wypowiadania materiałów często niweczy rezultat
się. finalny.
Źródło: I. Żeber – Dzikowska, E. Buchcic, Proces dydaktyczno – wychowawczy w edukacji biologicznej,
Kompendium - nauczyciel na starcie, Wydawnictwo UJK, Kielce 2015, s. 82-83.
W projekcie edukacyjnym uczniowie wykorzystują wiedzę z różnych dziedzin (przedmiotów).
Podczas realizacji najważniejsze jest to, żeby uzyskać wśród dzieci i młodzieży chęć do podjęcia
samodzielnej pracy nad nim, zaangażowanie w wykonywaniu swych zadań (realizacja określonego
przedsięwzięcia lub problemu dydaktycznego i wychowawczego).
Praca w tego typu zajęciach rozwija samodzielność, samorządność oraz umiejętność współpracy
w grupie rówieśniczej, intensyfikuje rozwój poznawczy i emocjonalny. Uczniowie mają możliwość
samooceny oraz wypowiadania się na temat swojej pracy i działań kolegów. Praca nad projektem
integruje wiedzę szkolną i pozaszkolną, łączy proces nauczania z doświadczeniem i aktywnym
działaniem.
Podczas realizacji projektu pt. „Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego programu
nauczania interdyscyplinarnego z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, informatycznych
i technicznych dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych” zastosowana była metoda tekstu
przewodniego.
Metoda tekstu przewodniego jest metodą nauczania problemowego. Opiera się na zdobywaniu
przez ucznia nowych wiadomości i umiejętności. Ma ona charakter strukturalny, problem jest
przedstawiony jako struktura o niewystarczającej ilości danych, która musi być uzupełniona drogą