Page 28 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 28

zainteresowania i uzdolnienia dzieci i młodzieży,  brak zainteresowania i entuzjazmu ze

 rozwijają myślenie twórcze,                         strony uczniów.

 wzmacniają motywację poznawczą,                      brak związku realizowanych zadań

 integrują wiedzę szkolną i pozaszkolną - łączą w    z praktyką życiową,

spójną całość treści z różnych przedmiotów  dominacja niektórych uczniów nad grupą,

nauczania,                                             istnieje     zagrożenie   zrzucania

 uczą odpowiedzialności za siebie i innych,          odpowiedzialności za rezultaty pracy na

 uczniowie mogą dzielić się własnymi pomysłami       lidera grupy,

dotyczącymi realizacji projektu,                       przyczyniają się do myślenia schematami,

 nauczyciel ma okazję lepszego poznania uczniów,     bez dogłębnego wnikania w istotę sprawy,

ich predyspozycji, zamiłowań oraz zdolności,           możliwy nierówny podział obowiązków,

 realizacja projektów zwiększa efektywność pracy,  trudności z wyborem tematu pracy do

 umożliwiają wykorzystanie wiedzy teoretycznej       możliwości grupy,

w praktycznym działaniu,                               czasochłonny dla nauczyciela i dla

 rozwijają umiejętność korzystania z różnych źródeł  uczniów, często kosztowny,

wiedzy,                                                efekty niewspółmierne do wysiłku,

 uczniowie uczą się prezentowania własnej wiedzy,  nieudolna prezentacja przygotowanych

kształtują umiejętność publicznego wypowiadania       materiałów często niweczy rezultat

się. finalny.

Źródło: I. Żeber – Dzikowska, E. Buchcic, Proces dydaktyczno – wychowawczy w edukacji biologicznej,
Kompendium - nauczyciel na starcie, Wydawnictwo UJK, Kielce 2015, s. 82-83.

         W projekcie edukacyjnym uczniowie wykorzystują wiedzę z różnych dziedzin (przedmiotów).
Podczas realizacji najważniejsze jest to, żeby uzyskać wśród dzieci i młodzieży chęć do podjęcia
samodzielnej pracy nad nim, zaangażowanie w wykonywaniu swych zadań (realizacja określonego
przedsięwzięcia lub problemu dydaktycznego i wychowawczego).

         Praca w tego typu zajęciach rozwija samodzielność, samorządność oraz umiejętność współpracy
w grupie rówieśniczej, intensyfikuje rozwój poznawczy i emocjonalny. Uczniowie mają możliwość
samooceny oraz wypowiadania się na temat swojej pracy i działań kolegów. Praca nad projektem
integruje wiedzę szkolną i pozaszkolną, łączy proces nauczania z doświadczeniem i aktywnym
działaniem.

         Podczas realizacji projektu pt. „Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego programu
nauczania interdyscyplinarnego z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, informatycznych
i technicznych dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych” zastosowana była metoda tekstu

przewodniego.
         Metoda tekstu przewodniego jest metodą nauczania problemowego. Opiera się na zdobywaniu

przez ucznia nowych wiadomości i umiejętności. Ma ona charakter strukturalny, problem jest
przedstawiony jako struktura o niewystarczającej ilości danych, która musi być uzupełniona drogą
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33