Page 30 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 30

 IV faza - realizacja - uczniowie samodzielnie wykonują zadanie praktyczne. Nauczyciel przez cały
    czas czuwa nad prawidłowym przebiegiem pracy, zwracając uwagę na trudne do wykonania
    czynności i bezpieczeństwo pracy.

 V faza - sprawdzenie (kontrola jakości) - dokonują jej sami uczniowie podczas realizacji zadania,
    starając się, aby błędy z poszczególnych czynności nie wpłynęły na efekt końcowy (jakość
    wykonanej pracy). Najważniejsza jest jednak kontrola końcowa. Uczniowie sprawdzają najpierw
    samodzielnie swoją pracę według przygotowanego arkusza kontroli jakości, potem następuje kontrola
    koleżeńska według tego samego arkusza.

 VI faza - analiza - uczniowie pod kierunkiem nauczyciela analizują przebieg całego procesu pod
    kątem polepszenia jakości wykonanego zadania. W tej fazie należy odpowiedzieć na pytanie: co bym
    zrobił inaczej, lepiej, gdybym wykonał to ćwiczenie jeszcze raz. Jeżeli poprawki są bardzo duże, to
    wówczas całe ćwiczenie należy powtórzyć.
              W trakcie realizacji zadania uczniowie posługują się tekstem przewodnim opracowanym

przez nauczyciela, który nie jest instrukcją i nie zawiera poleceń (poza treścią zadania). Zawiera pytania,
które mają ukierunkować myślenie ucznia, ale nie zawiera odpowiedzi.
Pytania są pogrupowane i odpowiadają poszczególnym fazom metody.

     Pytania do fazy pierwszej (INFORMACJE) prowadzą do zgromadzenia przez ucznia
         (wyszukania, przypomnienia sobie) tych wiadomości, które mogą być przydatne do wyboru

         sposobu wykonania zadania, np.:

      jakie znasz metody ... ,

      w jakim celu ... ,
      od czego zależy ... .
     Pytania do fazy drugiej (PLANOWANIE) prowadzą do zaplanowania przez ucznia toku

         postępowania podczas realizacji zadania, np.:
     co należy przygotować, aby … ,
     jak przygotować … ,
     od czego rozpoczniesz … ,
     w jakiej kolejności ... .
Mogą też pojawić się pytania dotyczące szczegółowych decyzji lub przyjmowanych parametrów, np.:
    ile razy … ,
    z jaką siłą … ,
    jak długo … .
     W fazie trzeciej (USTALENIA) nauczyciel sprawdza, czy zaplanowane działania prowadzą do

         wykonania zadania i ewentualnie wprowadza korekty. Uczniowie uzgadniają z nauczycielem
         sposób realizacji zadania i przystępują do kolejnej fazy.
     W fazie czwartej (WYKONANIE) uczniowie wykonują zaplanowane działania. Tekst przewodni
         do tej fazy może zawierać wskazówki dotyczące wykonywanych czynności, np.:
     pamiętaj o ... ,
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35