Page 29 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 29

poszukiwań. W tekście przewodnim są opisane kolejne kroki i zadania pośrednie, które pozwolą na
rozwiązanie problemu. Nauczyciel organizuje proces edukacyjny, a uczniowie szukają informacji,
pomysłów rozwiązań. Metoda ta aktywizuje do działania, ponieważ dziecko poszukując zarówno
sposobu, jak i wiedzy niezbędnej do rozwiązania problemu musi włożyć dużo wysiłku, aby poradzić

sobie z zadaniem.

Przebieg:
1. Nauczyciel przygotowuje zadanie do wykonania i zestaw informacji, materiałów potrzebnych do jego

    realizacji.
2. Uczniowie zainteresowani wykonują zadanie samodzielnie, mając do pomocy tzw. teksty

    przewodnie, zawierające pytania prowadzące, określone ramy czasowe i organizacyjne, a pozostali,
    dyskretnie wspomagani przez nauczyciela, wykonują jakąś część tego przedsięwzięcia.
3. Tekst przewodni kolejno w punktach podaje, co uczeń ma zrobić, w jakim czasie, co ma być efektem
    działania.
4. Rolą nauczyciela jest pomaganie uczniom, jeśli pojawią się jakieś trudności, wyjaśnienie
    ewentualnych wątpliwości.
5. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie oddają gotowe prace lub prezentują wyniki.

         Metoda tekstu przewodniego:
      uczy samodzielnej pracy,
      nauczyciel występuje tylko w roli organizatora,
      pozwala na dostosowanie rytmu pracy do indywidualnych potrzeb ucznia,
      porządkuje proces dydaktyczny,
      ma uniwersalny charakter,
      może być stosowana na różnych zajęciach i poziomach nauczania.

         W metodzie przewodniego tekstu praca przebiega w sześciu fazach, tworzących zamknięty cykl -
wśród nich wyróżniamy:
 I faza - informacje - uczniowie zapoznają się ze szczegółowym schematem, który powinien

    zawierać wszystkie niezbędne elementy. Podczas jego analizy odpowiadają na tzw. „pytania
    prowadzące” przygotowane przez nauczyciela.
 II faza - planowanie - polega na przemyśleniu i przygotowaniu procesu realizacji zadania
    praktycznego. W tej fazie uczniowie ustalają kolejność wykonywania poszczególnych czynności,
    planują procedurę wykonania zadania oraz dobierają odpowiednie środki i źródła informacji,
    otrzymują również „pytania prowadzące” i wypełniają przygotowany przez nauczyciela formularz.
 III faza - ustalenie pracy - polega na dokładnym omówieniu z nauczycielem planu działania.
    Dyskutowana jest kolejność wykonywania poszczególnych czynności. Przywiduje się ewentualne
    błędy, które mogą wystąpić podczas realizacji i jak je można wyeliminować lub nie dopuścić do ich

    powstania.
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34