Page 27 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 27

wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Rola nauczyciela sprowadza się także do zadbania o miłą, życzliwą
atmosferę podczas prezentacji.

    7. Ocena projektu
Kryteria oceny powinny być znane na początku pracy i nie należy dokonywać ich zmian w trakcie
realizacji projektu, chyba że zmiana ta będzie ustalona z uczniami, bądź wyniknie z ich wniosku.
Wszyscy uczestnicy muszą wiedzieć jakie wymogi ma spełniać ich praca, aby mogli być za nią wysoko
nagrodzeni. Bardzo ważne jest, aby praca dzieci była oceniona, gdyż wpływa to na nich motywująco.

         Ze względu na przedmiot pracy uczniów i możliwości prezentacji wyróżnia się dwa rodzaje
projektów:
 badawczy – do zadań uczniów należy zbieranie, systematyzowanie i opracowywanie informacji

   dotyczących określonego zagadnienia; efektem pracy są np. albumy, postery, diagramy, reportaże,

   prezentacje, itp.
 działania lub akcji (w środowisku lokalnym) – zadaniem uczniów jest rozpoznanie potrzeb środowiska

   lokalnego w danej dziedzinie, a następnie podjęcie działania poprzez wypracowanie konkretnych
   rozwiązań.
Zakres materiału nauczania to kryterium, które dzieli projekty na:
 przedmiotowe – tematyka dotyczy jednego przedmiotu,
 modułowe – dotyczą treści zawartych w module kształcenia (najczęściej w szkolnictwie zawodowym),
 międzyprzedmiotowe (interdyscyplinarne) integrują wiedzę z różnych dyscyplin.
Ze względu na podział pracy można wyróżnić projekty:
 indywidualne – wykonywane przez jedną osobę, która ponosi odpowiedzialność za wszystkie
   czynności podczas realizacji projektu,
 zespołowe – wykonywane w pewnej grupie.
Forma pracy to kryterium wyróżniające projekty:
 jednorodne – wykonywane przez uczestników w tym samym czasie i poświęcone tej samej tematyce,
 zróżnicowane – wykonywane w różnym czasie, służące osiąganiu różnych celów edukacyjnych9.
    Współcześnie stosowanie projektów nie znosi „tradycyjnego systemu klasowo-lekcyjnego”, ale
podczas ich realizacji należy pamiętać, że posiadają wady i zalety.

Tabela 2. Zalety i wady metody projektów

ZALETY PROJEKTÓW                                     WADY PROJEKTÓW

 rozwijają samodzielność, samorządność i  zbyt trudne zadania oraz niejasne

umiejętność współpracy w grupie rówieśniczej,        instrukcje.

integrują zespół,                                     brak wsparcia ze strony dyrekcji lub rady

 uwzględniają     indywidualne           potrzeby,  pedagogicznej.

9 G. Barwinek, E. Buchcic, Projekt edukacyjny – przyjemność nauczania czy obowiązek? „Edukacja Biologiczna

i Środowiskowa” 2011, nr 1, s. 66-70.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32