Page 31 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 31
zachowaj … ,
zwróć uwagę na ... .
W fazie piątej (SPRAWDZENIE) uczniowie sami powinni stwierdzić, czy zadanie zostało
wykonane zgodne z oczekiwaniami, przyjętymi kryteriami lub założeniami:
skąd wiesz, że …,
czy uzyskany efekt (uzyskane wyniki) ... ,
jakie wartości ... .
Faza szósta (ANALIZA) dotyczy wszystkich wcześniejszych faz, a pytania prowadzące mają
skłonić uczniów do zastanowienia się, czy można było wykonać zadanie inaczej, sprawniej:
czy zastosowana metoda ... ,
jakie trudności ... ,
jakie wnioski ... ,
co byś zmienił …
Opracowując problematykę zadań należy uwzględnić, czy uczniowie będą pracować
indywidualnie, czy w małych zespołach. Treść ćwiczeń i tekst przewodni należy przygotować pisemnie –
jeden formularz na zespół. Pierwsza faza metody może być wykonana przez uczniów w domu,
szczególnie wtedy, gdy przewidujemy poszukiwanie informacji w Internecie lub dla zaoszczędzenia
czasu na zajęciach. Ostatnia faza może być przeprowadzona na następnej lekcji. Prowadząc taką
odroczoną analizę, uczniowie będą już mieli pewien dystans do wykonanego zadania.
Bibliografia:
Barwinek G., Buchcic E., Projekt edukacyjny – przyjemność nauczania czy obowiązek? „Edukacja
Biologiczna i Środowiskowa” 2011, nr 1, s. 66-70.
Żeber – Dzikowska I., Buchcic E., Proces dydaktyczno – wychowawczy w edukacji biologicznej,
Kompendium - nauczyciel na starcie, Wydawnictwo UJK, Kielce 2015, s. 82-83.