Page 31 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 31

 zachowaj … ,
     zwróć uwagę na ... .
     W fazie piątej (SPRAWDZENIE) uczniowie sami powinni stwierdzić, czy zadanie zostało

         wykonane zgodne z oczekiwaniami, przyjętymi kryteriami lub założeniami:
      skąd wiesz, że …,
      czy uzyskany efekt (uzyskane wyniki) ... ,
      jakie wartości ... .
     Faza szósta (ANALIZA) dotyczy wszystkich wcześniejszych faz, a pytania prowadzące mają

         skłonić uczniów do zastanowienia się, czy można było wykonać zadanie inaczej, sprawniej:
      czy zastosowana metoda ... ,
      jakie trudności ... ,
      jakie wnioski ... ,
      co byś zmienił …

         Opracowując problematykę zadań należy uwzględnić, czy uczniowie będą pracować
indywidualnie, czy w małych zespołach. Treść ćwiczeń i tekst przewodni należy przygotować pisemnie –
jeden formularz na zespół. Pierwsza faza metody może być wykonana przez uczniów w domu,
szczególnie wtedy, gdy przewidujemy poszukiwanie informacji w Internecie lub dla zaoszczędzenia
czasu na zajęciach. Ostatnia faza może być przeprowadzona na następnej lekcji. Prowadząc taką
odroczoną analizę, uczniowie będą już mieli pewien dystans do wykonanego zadania.

Bibliografia:
 Barwinek G., Buchcic E., Projekt edukacyjny – przyjemność nauczania czy obowiązek? „Edukacja

    Biologiczna i Środowiskowa” 2011, nr 1, s. 66-70.
 Żeber – Dzikowska I., Buchcic E., Proces dydaktyczno – wychowawczy w edukacji biologicznej,

    Kompendium - nauczyciel na starcie, Wydawnictwo UJK, Kielce 2015, s. 82-83.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36