Page 417 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 417

komputerowe. Jego założenia uwzględniają sformułowane w podstawie cele kształcenia, treści nauczania,
oraz umiejętności ponadprzedmiotowe, a także założenia wychowawcze wynikające z treści
przyrodniczych, matematycznych, informatycznych i technicznych. Zaletą programu jest niewątpliwie
to, iż nie narzuca on sztywnego podziału na bloki tematyczne. Do nauczycieli należy swobodny dobór
treści podczas opracowywania własnych planów pracy, dzięki czemu realizacja zajęć
interdyscyplinarnych metodą projektu edukacyjnego jest łatwiejsza. W Programie Nauczania
Interdyscyplinarnego znajdują się szczegółowe cele i treści nauczania każdego z przedmiotów,
wzbogacone o propozycje różnorodnych ćwiczeń, zadań i eksperymentów.

         O innowacyjności Programu świadczy przede wszystkim nacisk na praktyczne wykorzystanie
wiedzy w obrębie czterech przedmiotów z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych
oraz nowoczesnych przyrządów pomiarowych integrujących pomiary wielkości fizycznych i obserwacji

przyrodniczych z obliczeniami matematycznymi i nowym oprogramowaniem. Stanowi on niezwykle
wartościową propozycję uatrakcyjnienia zajęć szkolnych poprzez wprowadzenie ćwiczeń
interdyscyplinarnych. Wdrożenie Innowacyjnego Programu Nauczania Interdyscyplinarnego
z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, informatycznych i technicznych niesie także możliwość
poprawy wyników sprawdzianu zewnętrznego. Dzięki niemu nauczyciele otrzymali możliwość
podniesienia kwalifikacji dotyczących umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywizującymi
(metoda projektów i metoda przewodniego tekstu) oraz umiejętności obsługi wyposażenia do
prowadzenia zajęć.

         Aktywne uczestnictwo w projekcie przyczyniło się do kształtowania umiejętności
ponadprzedmiotowych, co bez wątpienia pomoże uczniom w odnalezieniu się w rzeczywistości szkolnej
na kolejnych etapach edukacyjnych. Dodatkowo, współpracując w zespole, zdobyli oni więcej
kompetencji przedmiotowych i mieli możliwość integracji wiedzy szkolnej i pozaszkolnej uzyskanej z
różnych źródeł. Realizując Innowacyjny Program Nauczania Interdyscyplinarnego
z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, informatycznych i technicznych czwarto i piątoklasiści
połączyli proces nauczania z doświadczeniem i aktywnym działaniem, co zmotywowało ich do
kontynuowania podjętych działań w ramach samodoskonalenia. Nie można również nie docenić faktu, iż
podczas podejmowanych działań zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, korzystali z nowoczesnej

technologii informacyjnej.
   412   413   414   415   416   417   418   419   420