Page 415 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 415

Podsumowanie

             „Umysł rozciągnięty do nowej idei nigdy się nie kurczy do poprzedniego wymiaru”.
                                                  Oliver Wendel Holmes

         Stosowane w trakcie realizacji projektu „Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego
programu nauczania interdyscyplinarnego z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,
informatycznych i technicznych dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych” aktywizujące metody
i techniki nauczania i uczenia się pomagały nie tylko uczniom, lecz także ułatwiły pracę nauczycielowi,
który pracując w ten sposób odchodził od kierowniczego stylu pracy w kierunku stylu terapeutycznego
i wyzwalającego.

         Wykorzystanie metod aktywizujących wyznaczało konieczność dostosowania zajęć do potrzeb
i możliwości dzieci oraz ciągłego sprawdzania, na ile dana metoda służy realizacji celów dydaktycznych
i wychowawczych. Metody aktywizujące umożliwiają uczniom samodzielne kierowanie własnym
procesem uczenia się i współuczestniczenie w tworzeniu lekcji. Decydującym atutem w tego typu pracy
jest odwaga nauczyciela w podejmowaniu nowych wyzwań, zachęcania uczniów do przejmowania
odpowiedzialności i oferowanie im niezbędnej pomocy.

         Na podstawie analizy uzyskanych wyników z przeprowadzonych badań na populacji uczniów
szkół podstawowych można wysunąć wniosek, że aktywna nauka w grupie i dyskusja wspierają proces
uczenia się i zapamiętywania. Kto uczy się aktywnie i kontroluje swoją wiedzę z innymi, ten zapamiętuje
informacje w 90%. W przypadku, gdy nauczyciel prowadzi wykład, uczeń zapamiętuje jedynie 20%
wiadomości. Poza tym aktywna praca zespołowa wspiera samodzielność w myśleniu i działaniu oraz
kreatywność. Właśnie wtedy, gdy dążymy do rozwijania pomysłów, rozwiązywania problemów
w twórczy sposób oraz przyswajania trudnych zagadnień merytorycznych - praca w grupie jest
niezastąpiona. Najważniejsze jest jednak to, że uczniowie ćwiczą się w samodzielnej pracy, aktywnym
słuchaniu, precyzowaniu własnych wypowiedzi. To wszystko rozwija poczucie własnej wartości
i pewności siebie. Uczniowie najłatwiej opanowują umiejętności wtedy, gdy ćwiczą je „przy okazji”
rozwiązywania ciekawych zadań. Zajęcia edukacyjne, które pozwalają na samodzielne planowanie
i wykonywanie zadań, dają większe możliwości, niż lekcja, w której centralną postacią jest nauczyciel
prezentujący treści w oderwaniu od rzeczywistości.

         W nauczaniu interdyscyplinarnym, w celu organizowania procesu uczenia się i kierowania nim,
stosowana jest między innymi podstawowa zasada wielostronnego i wieloczynnościowego
aktywizowania ucznia. Wynika ona stąd, że uczenie się jest procesem wielostronnie aktywnym,
wieloczynnościowym, zintegrowanym i kompleksowym.

         Innowacyjny Program Nauczania Interdyscyplinarnego z przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych, informatycznych i technicznych spotkał się z żywym zainteresowaniem zarówno wśród
nauczycieli, jak i uczniów, którzy w nim uczestniczyli. Z pewnością w dużej mierze było to efektem
   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420