Page 411 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 411

 analizy kart pracy,
 indywidualnych rozmów.

         W projekcie istotną oceną była na bieżąco przekazywana informacja zwrotna dla uczniów. Jest to
skuteczna forma podpowiedzi, wskazania błędów, motywacji i ukierunkowania na osiągnięcie
założonych celów. Bardzo ważną rolę odegrała również obserwacja, która polegała na postrzeganiu
zmian zachodzących u ucznia w jego rozwoju poznawczym i emocjonalnym. Stanowi ona ważne
uzupełnienie i zarazem dopełnienie innych metod oceny poziomu osiągnięć. Szczególnie należy zwrócić
uwagę na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce. Monitorując osiągnięcia uczniów niezależnie
od formy oceny, niezwykle istotne jest przekazywanie informacji zwrotnej, która pomaga uczyć się.
Właściwie przekazana pomaga dzieciom wykorzystać swoje możliwości intelektualne, motywuje do
pogłębiania swoich wiadomości, zdobywania nowych umiejętności.

         Nauczyciele uczestniczący w przedsięwzięciu dokonali na zajęciach warsztatowych analizy
SWOT dotyczącej wdrożonego projektu „Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego programu
nauczania interdyscyplinarnego z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, informatycznych i
technicznych dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych” – analiza uzyskanych informacji – tabela.

Tabela 3. Analiza SWOT realizacji projektu pt. „Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego

programu nauczania interdyscyplinarnego z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,

informatycznych i technicznych dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych”

             Mocne strony:                                 Słabe strony:

 Integracja zespołu (klasy, nauczycieli).    Organizacja czasu pracy.

 Prezentacja i promocja szkoły w środowisku  Skupienie uwagi na rzeczach mało istotnych.

lokalnym.                                     Brak wnikliwej analizy.

 Przedstawienie wiedzy w atrakcyjny sposób.  Konflikt czasu pracy z realizacją podstawy

 Rozwój na płaszczyznach:                   programowej.

*intelektualnej                               Zróżnicowane zaangażowanie członków grupy.

*społecznej (odpowiedzialność wspólna)        Brak motywacji materialnej.

*podnoszenie poczucia wartości własnej!       Ciągłe podpisywanie kontraktów.

 Radość tworzenia i prezentacji.             Trudność z zebrania całego zespołu w szkole

 Korelacja przedmiotowa.                    pracującej na dwie zmiany.

 Rozwijanie umiejętności planowania.         Trudność w obsłudze urządzeń.

 Wykorzystanie informacji z różnych źródeł.  Niewystarczająca liczba urządzeń.

 Zastosowanie wiedzy w praktyce.             Dodatkowa praca (w weekendy).

 Umiejętność korzystania z pomocy            Zniechęcenie rodziców do wykonywania zadań

dydaktycznych.                               w ramach projektu poza szkołą (w domu

 Kształtowanie poczucia odpowiedzialności.  uczniów).

 Atrakcyjne zagospodarowanie czasu wolnego.  Zbyt duża liczebność grup w stosunku do ilości

 Promocja szkoły.                           sprzętu.

 Zwiększone zaangażowanie rodziców w proces  Część sprzętu niedopasowana do wieku

edukacyjny.                                  uczniów (szczególnie w klasach IV).

 Wyższe wyniki edukacyjne.                   Trudność ułożenia planu w dużej szkole.

 Doposażenie pracowni.                       Nauczyciele niepełnoetatowi (zatrudnieni w

 Poznawanie świata przez doświadczenie.     różnych szkołach).

 Podniesienie kompetencji, umiejętności      Czas trwania jednostki lekcyjnej

nauczycieli i uczniów.                       niewystarczający na realizację niektórych

 Zwiększenie motywacji uczniów.             zadań projektowych.
   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416