Page 410 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 410

IV stanin – 10-12
V stanin – 12-15
VI stanin – 16-18
VII stanin – 19-22
VIII stanin – 23-25
IX stanin – 26-31

         W efekcie porównania wyników zauważono, iż w zdecydowanej większości szkół wśród uczniów
klas V, podobnie jak w przypadku ich młodszych kolegów, średnia ze sprawdzianu obniżyła się. Jednak
i w tym przypadku nie świadczy to o obniżeniu się rzeczywistego stanu wiedzy uczniów, a jedynie
o zastosowaniu proporcjonalnie trudniejszego testu „na wejściu” niż „na wyjściu”.

         Porównując dane z obu testów można stwierdzić, że uczniowie klas V z sześciu szkół zachowali
ten sam wynik, uczniowie klas V z szesnastu szkół osiągnęli przyrost o 1 stanin, uczniowie klas
V z ośmiu szkół – o 2 staniny, uczniowie klas V z sześciu szkół – o 3 staniny, uczniowie klas V z pięciu
szkół – o 4 staniny, uczniowie klas V z jednej szkoły o pięć staninów. Na tym etapie edukacji
w przypadku siedmiu szkół odnotowano spadek o 1 stanin, w jednej ze szkół spadek ten wyniósł 2
staniny.

   6. Wnioski z realizacji

         Projekt „Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego programu nauczania
interdyscyplinarnego z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, informatycznych i technicznych
dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych” jest przedsięwzięciem interdyscyplinarnym
uwzględniającym treści kształcenia z różnych przedmiotów. Działania podejmowane w ramach jego
realizacji ukierunkowane były na kompleksowe wspieranie uczniów z województwa mazowieckiego i
świętokrzyskiego.

         Dzieci realizujące edukacyjny projekt:
 wzbogaciły swoją wiedzę,
 rozwinęły umiejętności pracy w zespole,
 kształtowały postawy samodzielności i społecznej odpowiedzialności.

         W trakcie realizacji edukacyjnego projektu monitorowano przyrost wiedzy, kształtowanie
umiejętności i postaw poprzez stosowanie różnorodnych narzędzi między innymi: testów, zadań, kart
samooceny, ankiet ewaluacyjnych.

         Zwracano również uwagę na określenie efektywności podjętych działań dokonując
systematycznej oceny pracy i zaangażowania uczniów na podstawie:
 obserwacji pracy,
 zaangażowania,
 samodzielności wykonywania zadań,
 aktywności na zajęciach,
   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415