Page 409 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 409

5. Ewaluacja projektu

         W projekcie Innowacyjnego Programu Nauczania Interdyscyplinarnego realizowanego w roku
szkolnym 2014/2015 uczestniczyli uczniowie z klas IV (50 szkół) i V (50 szkół). W celu dokonania
ewaluacji projektu wśród uczniów przeprowadzono testy „na wejściu” – przed rozpoczęciem projektu
i „na wyjściu” – po jego realizacji. Czwarto i piątoklasiści wypełniali test w jednym z 3, przypadkowo
wybieranych wariantów (test A, B lub C). Maksymalna liczba punktów w każdym wariancie wynosiła 30
– dla klas IV i 31 – dla klas V. Wyniki zostały przedstawione w skali staninowej, której zaletą jest to, że
nie są one zależne od stopnia trudności testu. Pozwala to na obiektywne porównywanie wyników „na
wejściu” i „na wyjściu”.

         W przypadku klas IV rozkład wyników testu „na wyjściu” odpowiada krzywej Gausa, której
średnia wynosi 16,13, mediana – 16, moda – 17, odchylenie standardowe – 5,51. Zaproponowano 9
przedziałów skali staninowej:
I stanin – 0-7
II stanin – 8-9
III stanin – 10-11
IV stanin – 12-14
V stanin – 15-17
VI stanin – 18-20
VII stanin – 21-23
VIII stanin – 24-26
IX stanin – 27-30

         W efekcie porównania wyników zauważono, iż w zdecydowanej większości szkół wśród
czwartoklasistów średnia ze sprawdzianu obniżyła się. Nie świadczy to jednak o obniżeniu się
rzeczywistego stanu wiedzy uczniów. Uzyskany wynik jest skutkiem zastosowania proporcjonalnie
trudniejszego testu „na wejściu” niż „na wyjściu”. Pokazują to wyniki uzyskane w skali staninowej –
pomimo niższej średniej wyniki w tej skali są takie same lub wyższe. Porównując dane z obu testów
można stwierdzić, że uczniowie klas IV z piętnastu szkół zachowali ten sam wynik, uczniowie klas IV
z jedenastu szkół osiągnęli przyrost o 1 stanin, uczniowie klas IV z trzech szkół – o 2 staniny, uczniowie
klas IV z jednej szkoły – o 3 staniny, uczniowie klas IV z dwóch szkół – o 4 staniny. Na tym etapie
edukacji w przypadku siedemnastu szkół odnotowano spadek o 1 stanin, w jednej ze szkół spadek ten
wyniósł 2 staniny.

         W odniesieniu do klas V rozkład wyników testu „na wyjściu” odpowiada krzywej Gausa, której
średnia wynosi 14,39, mediana – 14, moda – 14 i odchylenie standardowe – 5,64. Zaproponowano 9
przedziałów skali staninowej:
I stanin – 0-5
II stanin – 6-7
III stanin – 8-9
   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414