Page 407 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 407
Materiały potrzebne do wykonania zadania praktycznego:
Interfejs Cobra 4 moduł Ultradźwiękowy czujnik ruchu i moduł Zegar/Licznik, rower/ samochód zdalnie
sterowany, piłka kauczukowa/ ciężarek na sprężynie, tor w kształcie koła/piłeczka na sznurku, równia
pochyła, samochodzik.
Faza II – planowanie
Pytania prowadzące i wskazówki do wykonania zadania:
Z jakich materiałów skorzystasz, aby zaobserwować ruch jednostajny?
Z jakich materiałów skorzystasz, aby zaobserwować ruch jednostajny zmienny?
Z jakich materiałów skorzystasz, aby zaobserwować ruch harmoniczny?
Z jakich materiałów skorzystasz, aby zaobserwować ruch po okręgu?
Z jakiego przyrządu skorzystasz, aby zmierzyć czas wykonywanego ruchu?
Z jakiego przyrządu skorzystasz, aby zmierzyć przebytą drogę przez obserwowane ciało?
Z jakiego przyrządu skorzystasz, aby zmierzyć prędkość obserwowanego ciała?
Z jakiego przyrządu skorzystasz, aby zmierzyć przyspieszenie obserwowanego ciała?
Jak zapiszesz tor przebytej drogi przez obserwowane ciało?
W jaki sposób udokumentujemy dokonane pomiary?
Jak udokumentujesz obserwacje badanego ruchu?
Czy jesteś w stanie samodzielnie wykonać poszczególne czynności?
Do kogo zwrócisz się o pomoc, jeśli będziesz jej potrzebował?
Jak obliczysz jedną wielkość, np. drogę, znając dwie pozostałe wielkości?
Czy wiesz, na czym polega przekształcanie wzorów?
Czy wiesz, jakich jednostek użyjesz do przedstawienia czasu, drogi i prędkości?
Z jakich źródeł skorzystasz, aby znaleźć informacje na temat charakterystyki podstawowych
rodzajów ruchów?
Z jakich programów komputerowych możesz skorzystać przy poszukiwaniu i opracowaniu
informacji?
W jakim programie wykonasz prezentację multimedialną na temat „Co wiemy o ruchach ciał?”
W jakiej formie zaprezentujesz efekty swojej pracy?
Jak rozpowszechnisz końcowy produkt swojej pracy?
Faza III – ustalanie
Po udzieleniu przez ucznia odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania należy odbyć z nim rozmowę, w
czasie której należy sprawdzić i omówić poprawność udzielonych odpowiedzi, a także zatwierdzić
zaproponowany przez niego (lub grupę uczniów) plan czynności. Jeśli warunki techniczne pracowni
szkolnej nie pozwolą na wykonanie zaplanowanych przez ucznia (grupę uczniów) czynności lub okaże
się, że w prostszy sposób można zrealizować zadanie – należy przekonać ucznia (grupę uczniów), aby
przyjął (aby grupa uczniów przyjęła) inne rozwiązanie - korzystniejsze i możliwe do wykonania. (za A.
Brejnakiem)