Page 407 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 407

Materiały potrzebne do wykonania zadania praktycznego:

Interfejs Cobra 4 moduł Ultradźwiękowy czujnik ruchu i moduł Zegar/Licznik, rower/ samochód zdalnie
sterowany, piłka kauczukowa/ ciężarek na sprężynie, tor w kształcie koła/piłeczka na sznurku, równia
pochyła, samochodzik.
Faza II – planowanie
Pytania prowadzące i wskazówki do wykonania zadania:
 Z jakich materiałów skorzystasz, aby zaobserwować ruch jednostajny?
 Z jakich materiałów skorzystasz, aby zaobserwować ruch jednostajny zmienny?
 Z jakich materiałów skorzystasz, aby zaobserwować ruch harmoniczny?
 Z jakich materiałów skorzystasz, aby zaobserwować ruch po okręgu?
 Z jakiego przyrządu skorzystasz, aby zmierzyć czas wykonywanego ruchu?
 Z jakiego przyrządu skorzystasz, aby zmierzyć przebytą drogę przez obserwowane ciało?
 Z jakiego przyrządu skorzystasz, aby zmierzyć prędkość obserwowanego ciała?
 Z jakiego przyrządu skorzystasz, aby zmierzyć przyspieszenie obserwowanego ciała?
 Jak zapiszesz tor przebytej drogi przez obserwowane ciało?
 W jaki sposób udokumentujemy dokonane pomiary?

 Jak udokumentujesz obserwacje badanego ruchu?
 Czy jesteś w stanie samodzielnie wykonać poszczególne czynności?
 Do kogo zwrócisz się o pomoc, jeśli będziesz jej potrzebował?
 Jak obliczysz jedną wielkość, np. drogę, znając dwie pozostałe wielkości?
 Czy wiesz, na czym polega przekształcanie wzorów?
 Czy wiesz, jakich jednostek użyjesz do przedstawienia czasu, drogi i prędkości?
 Z jakich źródeł skorzystasz, aby znaleźć informacje na temat charakterystyki podstawowych

     rodzajów ruchów?
 Z jakich programów komputerowych możesz skorzystać przy poszukiwaniu i opracowaniu

     informacji?
 W jakim programie wykonasz prezentację multimedialną na temat „Co wiemy o ruchach ciał?”

 W jakiej formie zaprezentujesz efekty swojej pracy?
 Jak rozpowszechnisz końcowy produkt swojej pracy?
Faza III – ustalanie
Po udzieleniu przez ucznia odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania należy odbyć z nim rozmowę, w
czasie której należy sprawdzić i omówić poprawność udzielonych odpowiedzi, a także zatwierdzić
zaproponowany przez niego (lub grupę uczniów) plan czynności. Jeśli warunki techniczne pracowni
szkolnej nie pozwolą na wykonanie zaplanowanych przez ucznia (grupę uczniów) czynności lub okaże
się, że w prostszy sposób można zrealizować zadanie – należy przekonać ucznia (grupę uczniów), aby
przyjął (aby grupa uczniów przyjęła) inne rozwiązanie - korzystniejsze i możliwe do wykonania. (za A.
Brejnakiem)
   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412