Page 416 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 416

podniesienia standardu bazy dydaktycznej szkół biorących udział w projekcie. Placówki zostały bowiem
doposażone w nowoczesny sprzęt, m.in. zestawy interfejsów z oprogramowaniem, mikroskopy cyfrowe,
kamery cyfrowe. Wsparciem zostali objęci nauczyciele przyrody, matematyki, zajęć informatycznych
i technicznych, którzy uczestniczyli w warsztatach przygotowujących ich do prowadzenia zajęć
w oparciu o innowacyjne programy nauczania. Spotkania te okazały się bardzo ciekawe, gdyż służyły
wymianie doświadczeń i tworzeniu nowych pomysłów scenariuszy, które opierały się na metodach
aktywizujących i samodzielnym dochodzeniu do wiedzy przez uczniów. Udział w projekcie stworzył
nauczycielom możliwość zrealizowania tych wszystkich pomysłów, na które na ogół w codziennym toku
nauki szkolnej nie ma czasu, a często i możliwości. Dodatkowym atutem omawianego przedsięwzięcia
był fakt, że nauczyciele współpracowali ze sobą i wspólnie planowali i realizowali różnorodne zajęcia.
Dla nich także było to okazją do kształcenia umiejętności efektywnego współdziałania, które przecież jest
niezwykle ważne w prawidłowym funkcjonowaniu każdej placówki dydaktyczno-wychowawczej.

         Również dla uczniów zajęcia realizowane w ramach projektu okazały się niezwykle interesującą
propozycją dydaktyczną. Wreszcie lekcje stały się ciekawe i absorbujące. Nie od dziś wiadomo bowiem,
że dziecko, które nie jest zainteresowane danym zagadnieniem, nie będzie dociekać rozwiązania
problemu i przede wszystkim nie zapamięta żadnych informacji płynących z realizacji określonego
tematu. Liczne badania potwierdzają, iż zdaniem nauczycieli metody aktywizujące są korzystne,
efektowne i potrzebne. W opracowanym przez Ł. Krzyżanowską i M. Wiśnicką raporcie czytamy, że
wykorzystywanie w pracy dydaktycznej metod aktywizujących ma służyć zainteresowaniu uczniów
tematem i pozwala zachęcić ich do słuchania oraz skupić uwagę. Nauczyciele potwierdzają, że jest to
skuteczny sposób przekazywania wiedzy i wyjaśniania zjawisk, który dodatkowo urozmaica zajęcia.
Autorzy raportu podkreślają również, że zobaczenie czegoś na własne oczy przez uczniów, czy
samodzielne wykonanie jakiegoś doświadczenia jest dla nich formą nagrody. Dostarcza im to ogromnej
satysfakcji i jednocześnie pozwala lepiej zrozumieć mechanizm i procesy, o których czytają w
podręcznikach lub słuchają na lekcji10.

         We współczesnej szkole uczeń, oprócz tradycyjnych metod nauczania, powinien zdobywać
wiedzę empirycznie, samodzielnie wykonując doświadczenia i eksperymenty. Zapisy podstawy
programowej, wymogi kuratorium i nowoczesne podręczniki zalecają, by w trakcie lekcji wykorzystywać
nie tylko tradycyjne narzędzia, takie jak kreda, tablica czy zeszyt. Coraz większe oczekiwania
i wymagania mają nie tylko uczniowie, ale również ich rodzice, którzy pragną, by ich dzieci były
doskonale przygotowane do funkcjonowania w rzeczywistości współczesnego świata przesyconego coraz
bardziej skomplikowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Niezwykle ważne staje się zatem
pokazywanie uczniom związku między tym, czego się uczą w szkole, a rzeczywistością.

         Innowacyjny Program Nauczania Interdyscyplinarnego z przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych, informatycznych i technicznych umożliwia realizację podstawy programowej w sposób
praktyczny, podczas zajęć interdyscyplinarnych, które wykorzystują nowoczesne oprzyrządowanie

10 Ł. Krzyżanowska, M. Wiśnicka, Wykorzystanie eksperymentów i metod aktywizujących….op.cit., s. 23-24.
   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420