Page 385 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 385
odbicia lustrzane na papierze,
zdjęcia wykonane za pomocą camera obscura,
kula świetlna,
pokaz cienia,
pokaz doświadczalny tworzenia tęczy,
prezentacje multimedialne:
„Odbicia lustrzane w życiu codziennym”,
„Od camera obscura do współczesnego aparatu fotograficznego”,
elementy odblaskowe dla uczniów.
Projekt „Co się dzieje kiedy topnieje, krzepnie, paruje i skrapla się?”
Adresaci projektu: uczniowie klas VI
Formy i metody pracy: praca grupowa, metoda projektów
Czas realizacji: 3 tygodnie
Cele projektu:
Cel główny: planowe obserwowanie zjawisk fizycznych, analiza wyników obserwacji.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
określa pojęcie stan skupienia, wymiana ciepła z otoczeniem,
wymienia co najmniej 3 zjawiska fizyczne związane z wymianą ciepła,
wymienia czynniki wywołujące topnienie i krzepnięcie (temperatura) oraz parowanie i skraplanie
(temperatura, ruch powietrza, rodzaj cieczy, wielkość powierzchni),
wykorzystuje interfejs Cobra 4 moduł Chemia pH i 2x temperatura NiCr-Ni do pomiaru pH,
potencjału redoks i temperatury,
doświadczalnie wyznacza temperatury topnienia i krzepnięcia,
doświadczalnie określa wpływ temperatury na skraplanie i parowanie,
doświadczalnie określa wpływ ruchu powietrza na skraplanie i parowanie,
dokonuje pomiaru powierzchni badanych substancji,
prowadzi obserwacje przemian fizycznych: skraplanie, parowanie, krzepnięcie, topnienie różnych
substancji,
zapisuje spostrzeżenia i wnioski z wykonanych doświadczeń,
odczytuje i zapisuje liczby wielocyfrowe,
porównuje liczby,
wykonuje działania na liczbach,