Page 387 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 387
projektowanie karty obserwacji zjawisk fizycznych w edytorze tekstowym,
wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji w różnych źródłach elektronicznych dotyczących
zjawisk fizycznych: skraplanie, parowanie, krzepnięcie, topnienie,
porządkowanie i gromadzenie informacji niezbędnych do wykonania określonego zadania - posteru,
prezentacja multimedialna w programie PowerPoint „Zjawiska topnienia, krzepnięcia, parowania i
skraplania w przyrodzie”,
planowanie, opracowywanie i prezentacja zadań projektowych.
Zajęcia techniczne
temperatura, wykonywanie pomiaru i odczytu za pomocą interfejsu Cobra 4 oraz termometru
rozszerzalnościowego i elektronicznego,
wykonanie posteru naukowego na temat zjawisk fizycznych: topnienie, krzepnięcie, skraplanie,
parowanie,
obsługa aparatu fotograficznego.
Kolejne fazy realizacji zadania wg metody projektów
Faza I
Wprowadzenie do tematu z zasugerowaniem problemów do rozwiązania - 2 godziny
Wprowadzenie do tematu z zasugerowaniem problemów do rozwiązania.
Kluczowe punkty pogadanki wprowadzającej:
1. Pogadanka na temat zjawisk fizycznych związanych z wymianą ciepła.
2. Dobór właściwych przyrządów do określania wskazanych czynników wpływających na topnienie,
skraplanie, krzepnięcie i parowanie.
3. Dokumentowanie i analiza wykonanych pomiarów (zaprojektowanie kart obserwacyjnych).
Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Wybierają lidera i wstępnie – temat projektu.
Faza II
Sformuowanie tematów i ustalenie zakresu projektów – około 1 godziny
Hipotetyczne tematy projektów dla tych grup, które same nie wybrały tematu projektu po pogadance
wprowadzającej:
1. Co się dzieje kiedy topnieje, krzepnie, paruje i skrapla się?– zmiany temperatury
Planowany zakres projektu:
rodzaje urządzeń pomiarowych oraz ich dobór,
pomiar temperatury substancji,
zapisywanie wyników pomiaru w kartach obserwacji,
pomiar i zapisywanie temperatury – wykorzystanie interfejsu Cobra 4,
obliczanie różnicy temperatur,
stosowanie odpowiednich jednostek do pomiaru temperatury,