Page 391 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 391
4.2. Metoda przewodniego tekstu
„Tajemnice wody i lodu?”
Cel główny:
Badanie i porównywanie właściwości fizycznych wody i lodu.
Wykonanie lodówki turystycznej.
Treści kształcenia zajęć interdyscyplinarnych:
Przyroda:
trzy stany skupienia wody,
zjawisko topnienia i krzepnięcia wody,
temperatura topnienia i krzepnięcia (wartości progowe),
właściwości fizyczne wody w stanie ciekłym i stałym.
Matematyka:
działania na liczbach całkowitych,
odczytywanie i porównywanie liczb całkowitych,
zamiana jednostek stosowanych przy pomiarach temperatury i ciśnienia atmosferycznego,
układanie i rozwiązywanie typowych zadań tekstowych.
Zajęcia komputerowe:
wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł,
opracowywanie za pomocą komputera prezentacji multimedialnych,
wykorzystywanie komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych do rozwijania
swoich zainteresowań.
Zajęcia techniczne:
urządzenia techniczne w bliższym i dalszym otoczeniu,
opracowywanie koncepcji rozwiązań problemów technicznych,
planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych,
sprawne i bezpieczne posługiwanie się sprzętem technicznym.
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach.
Adresaci projektu: uczniowie klasy IV.
Czas realizacji: 2 – 3 tygodnie.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
wymienia wszystkie trzy stany skupienia wody,
podaje po jednym przykładzie stanu skupienia wody w przyrodzie,
nazywa zjawiska przechodzenia wody ze stanu skupienia ciekłego w stały i odwrotnie,
bada doświadczalnie zjawisko topnienia i krzepnięcia,