Page 393 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 393

 różne materiały, np. karton papieru, tektura, butelki plastikowe, folia aluminiowa, torba

     tekstylna,
 woda i lód.
Faza II – planowanie
Pytania prowadzące i wskazówki do wykonania zadania:
 Które urządzenie wybierzesz, aby precyzyjnie zmierzyć temperaturę krzepnięcia i topnienia

     wody?
 Z jakich źródeł skorzystasz, aby znaleźć informacje na temat wpływu ciśnienia

     atmosferycznego na topnienie i krzepnięcie wody?
 Jakie cechy fizyczne wody i lodu możesz określić za pomocą zmysłów?
 Jakie cechy fizyczne wody i lodu możesz określić za pomocą dostępnych urządzeń?
 W jakich urządzeniach i sytuacjach życia codziennego można wykorzystać lód?
 Jakich materiałów można użyć do wykonania lodówki turystycznej?
 W jaki sposób skonstruujesz lodówkę turystyczną?
 W jakiej kolejności będziesz wykonywać poszczególne czynności?
 Wypełnij poniższą tabelę:

 Lp.  Operacja(czynność)  Wykaz materiałów Źródło pozyskania Wykaz narzędzi
1.

 Do czego możesz wykorzystać wykonaną przez siebie lodówkę turystyczną?
 Jakie informacje zamieścisz w instrukcji obsługi wykonanej przez siebie lodówki?
 W jakim programie wykonasz prezentację multimedialną na temat „Odkrywamy tajemnice

     wody i lodu”?

Faza III - ustalanie
Po udzieleniu przez ucznia odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania należy odbyć z nim rozmowę, w
czasie której należy sprawdzić i omówić poprawność udzielonych odpowiedzi, a także zatwierdzić
zaproponowany przez niego (lub grupę uczniów) plan czynności. Jeśli warunki techniczne pracowni
szkolnej nie pozwolą na wykonanie zaplanowanych przez ucznia (grupę uczniów) czynności lub okaże
się, że w prostszy sposób można zrealizować zadanie – należy przekonać ucznia (grupę uczniów), aby
przyjął (aby grupa uczniów przyjęła) inne rozwiązanie - korzystniejsze i możliwe do wykonania. (za A.

Brejnakiem)
Faza IV – wykonanie
   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398