Page 393 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 393
różne materiały, np. karton papieru, tektura, butelki plastikowe, folia aluminiowa, torba
tekstylna,
woda i lód.
Faza II – planowanie
Pytania prowadzące i wskazówki do wykonania zadania:
Które urządzenie wybierzesz, aby precyzyjnie zmierzyć temperaturę krzepnięcia i topnienia
wody?
Z jakich źródeł skorzystasz, aby znaleźć informacje na temat wpływu ciśnienia
atmosferycznego na topnienie i krzepnięcie wody?
Jakie cechy fizyczne wody i lodu możesz określić za pomocą zmysłów?
Jakie cechy fizyczne wody i lodu możesz określić za pomocą dostępnych urządzeń?
W jakich urządzeniach i sytuacjach życia codziennego można wykorzystać lód?
Jakich materiałów można użyć do wykonania lodówki turystycznej?
W jaki sposób skonstruujesz lodówkę turystyczną?
W jakiej kolejności będziesz wykonywać poszczególne czynności?
Wypełnij poniższą tabelę:
Lp. Operacja(czynność) Wykaz materiałów Źródło pozyskania Wykaz narzędzi
1.
Do czego możesz wykorzystać wykonaną przez siebie lodówkę turystyczną?
Jakie informacje zamieścisz w instrukcji obsługi wykonanej przez siebie lodówki?
W jakim programie wykonasz prezentację multimedialną na temat „Odkrywamy tajemnice
wody i lodu”?
Faza III - ustalanie
Po udzieleniu przez ucznia odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania należy odbyć z nim rozmowę, w
czasie której należy sprawdzić i omówić poprawność udzielonych odpowiedzi, a także zatwierdzić
zaproponowany przez niego (lub grupę uczniów) plan czynności. Jeśli warunki techniczne pracowni
szkolnej nie pozwolą na wykonanie zaplanowanych przez ucznia (grupę uczniów) czynności lub okaże
się, że w prostszy sposób można zrealizować zadanie – należy przekonać ucznia (grupę uczniów), aby
przyjął (aby grupa uczniów przyjęła) inne rozwiązanie - korzystniejsze i możliwe do wykonania. (za A.
Brejnakiem)
Faza IV – wykonanie