Page 396 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 396

 selekcjonuje i gromadzi materiały do realizacji określonych zadań,
 wykonuje fotodokumentację,
 tworzy instrukcję do mikroskopowania.
Faza I – informacje
Pytania prowadzące:
 Jakie obiekty można obserwować w terenie?
 Jakie znasz przyrządy optyczne służące do obserwacji w terenie?
 Jakie przyrządy wykorzystujemy do oglądania odległych obiektów?
 W jaki sposób możemy powiększyć obraz obserwowanego obiektu?
 Jak utrwalić obraz obserwowanego obiektu?
Materiały potrzebne do wykonania zadania praktycznego:
lupa, lornetka, aparat fotograficzny, komputer z oprogramowaniem
Faza II – planowanie
Pytania prowadzące i wskazówki do wykonania zadania:
 Z jakiego przyrządu skorzystasz, aby obserwować np. ptaka w locie, pająka na pajęczynie?
 Jak udokumentujesz obserwacje obiektów przyrodniczych w terenie?
 Czy do opracowania dokumentacji z prowadzonych obserwacji możesz wykorzystać

     programy komputerowe? Jeżeli tak, to jakie?
 Czy jesteś w stanie samodzielnie wykonać poszczególne czynności?
 Do kogo zwrócisz się o pomoc, jeśli będziesz jej potrzebował?

 W jakiej formie zaprezentujesz efekty swojej pracy?
 Jak rozpowszechnisz końcowy produkt swojej pracy?
 Zaprojektuj formę przedstawienia efektów projektu w formie tabeli:

nr Operacja      Wykaz materiałów Źródło pozyskania Wykaz narzędzi
kol. (Czynność)

 1.

Faza III - ustalanie
Po udzieleniu przez ucznia odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania należy odbyć z nim rozmowę, w
czasie której należy sprawdzić i omówić poprawność udzielonych odpowiedzi, a także zatwierdzić
zaproponowany przez niego (lub grupę uczniów) plan czynności. Jeśli warunki techniczne pracowni
szkolnej nie pozwolą na wykonanie zaplanowanych przez ucznia (grupę uczniów) czynności lub okaże
   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401