Page 398 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 398
Mikroświat
Cele szczegółowe:
Uczeń:
podaje co najmniej pięć przykładów obiektów, które można obserwować za pomocą
mikroskopu,
wymienia optyczne i mechaniczne części mikroskopu,
podaje cztery zasady mikroskopowania,
przeprowadza obserwacje mikroskopowe,
wykonuje schematyczny rysunek obserwowanego obiektu,
porównuje ilorazowo,
oblicza powiększenie,
wyszukuje informacje z różnych źródeł, gromadzi i porządkuje,
wykorzystuje informacje stosownie do potrzeb,
selekcjonuje i gromadzi materiały do realizacji określonych zadań,
tworzy instrukcję mikroskopowania.
Faza I – informacje
Pytania prowadzące:
Jakie przyrządy wykorzystujemy do obserwacji obiektów niewidocznych „gołym okiem”?
Z jakich części zbudowany jest mikroskop?
Które części mikroskopu służą do bezpośredniej obserwacji?
Jak przygotujesz obiekt do obserwacji mikroskopowej?
Jakie czynności wykonasz przygotowując preparat?
W jaki sposób udokumentujesz wynik obserwacji?
W jaki sposób możesz określić powiększenie obserwowanego obiektu?
Materiały potrzebne do wykonania zadania praktycznego:
mikroskop, przyrządy preparacyjne, szkiełko podstawowe i nakrywkowe, obiekt do obserwacji,
np. skórka liścia, owoc jarzębiny.
Faza II – planowanie
Pytania prowadzące i wskazówki do wykonania zadania:
Z jakiego przyrządu skorzystasz, aby obserwować np. budowę skórki liścia, budowę miąższu
jarzębiny?
Od jakiego obiektywu zaczniesz obserwację?
Którą śrubą ustalisz ostrość?
Na jakim szkiełku przygotujesz preparat i czym go przykryjesz?
Jak udokumentujesz obserwację mikroskopową?
Jak obliczysz powiększenie obserwowanego obiektu?
Faza III - ustalanie