Page 398 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 398

Mikroświat
Cele szczegółowe:
Uczeń:
 podaje co najmniej pięć przykładów obiektów, które można obserwować za pomocą

     mikroskopu,
 wymienia optyczne i mechaniczne części mikroskopu,
 podaje cztery zasady mikroskopowania,
 przeprowadza obserwacje mikroskopowe,
 wykonuje schematyczny rysunek obserwowanego obiektu,
 porównuje ilorazowo,
 oblicza powiększenie,
 wyszukuje informacje z różnych źródeł, gromadzi i porządkuje,
 wykorzystuje informacje stosownie do potrzeb,
 selekcjonuje i gromadzi materiały do realizacji określonych zadań,
 tworzy instrukcję mikroskopowania.
Faza I – informacje
Pytania prowadzące:
 Jakie przyrządy wykorzystujemy do obserwacji obiektów niewidocznych „gołym okiem”?
 Z jakich części zbudowany jest mikroskop?
 Które części mikroskopu służą do bezpośredniej obserwacji?
 Jak przygotujesz obiekt do obserwacji mikroskopowej?
 Jakie czynności wykonasz przygotowując preparat?
 W jaki sposób udokumentujesz wynik obserwacji?
 W jaki sposób możesz określić powiększenie obserwowanego obiektu?
Materiały potrzebne do wykonania zadania praktycznego:
mikroskop, przyrządy preparacyjne, szkiełko podstawowe i nakrywkowe, obiekt do obserwacji,
np. skórka liścia, owoc jarzębiny.
Faza II – planowanie
Pytania prowadzące i wskazówki do wykonania zadania:
 Z jakiego przyrządu skorzystasz, aby obserwować np. budowę skórki liścia, budowę miąższu

     jarzębiny?
 Od jakiego obiektywu zaczniesz obserwację?
 Którą śrubą ustalisz ostrość?
 Na jakim szkiełku przygotujesz preparat i czym go przykryjesz?
 Jak udokumentujesz obserwację mikroskopową?
 Jak obliczysz powiększenie obserwowanego obiektu?

Faza III - ustalanie
   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403