Page 260 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 260

korzystne znaczenie lasu dla           podszyt, korony d
                        przyrody i człowieka.

Uczeń:                  Uczeń:                                  elementy doliny
8) obserwuje zjawiska                                           elementy rzeki,
                         wymienia cztery elementy doliny       ruch i opór wod
   zachodzące w                                                 pomiar prędkośc
   cieku wodnym,          rzecznej (dno doliny, koryto,
   określa kierunek                                              w rzece,
   i szacuje prędkość     zbocze, obszar zalewowy),             kierunek płynięc
   przepływu wody,       rozróżnia prawy i lewy brzeg         Pojęcia: źródło, u
   rozróżnia prawy                                             główna, dopływ, s
   i lewy brzeg;**        rzeki,
                         wskazuje na schemacie źródło,         rodzaje wód na
Uczeń:                                                          klasyfikacja wód
9) rozróżnia i opisuje    ujście, bieg dolny, bieg środkowy,    klasyfikacja wód
                          bieg górny, zakola i starorzecza,    Pojęcia: ocean św
   rodzaje wód           rozróżnia i wskazuje na mapie        jezioro, bagno, lod
   powierzchniowych;      rzeki główne i dopływy,
                                                                wymienia i char
Uczeń:                   wymienia co najmniej jedno             czynniki życia w
10) wymienia              zjawisko zachodzące w cieku
                          wodnym ( ruch, opór wody),
     i charakteryzuje
     czynniki            wykonuje pomiar prędkości
                          przepływu wody wg instrukcji,

                         określa kierunek płynięcia rzeki za
                          pomocą kompasu lub mapy.

                        Uczeń:
                         wymienia rodzaje wód na Ziemi,
                         klasyfikuje wody słodkie i wody

                          słone,
                         podaje i wskazuje na mapie świata

                          przykłady mórz, oceanów, jezior i

                          rzek.
                        Uczeń:
                         wymienia pięć czynników

                          warunkujących życie w wodzie,

                         podaje co najmniej dwie
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265