Page 260 - książka gotowa + okładkastr1 i 4
P. 260
korzystne znaczenie lasu dla podszyt, korony d
przyrody i człowieka.
Uczeń: Uczeń: elementy doliny
8) obserwuje zjawiska elementy rzeki,
wymienia cztery elementy doliny ruch i opór wod
zachodzące w pomiar prędkośc
cieku wodnym, rzecznej (dno doliny, koryto,
określa kierunek w rzece,
i szacuje prędkość zbocze, obszar zalewowy), kierunek płynięc
przepływu wody, rozróżnia prawy i lewy brzeg Pojęcia: źródło, u
rozróżnia prawy główna, dopływ, s
i lewy brzeg;** rzeki,
wskazuje na schemacie źródło, rodzaje wód na
Uczeń: klasyfikacja wód
9) rozróżnia i opisuje ujście, bieg dolny, bieg środkowy, klasyfikacja wód
bieg górny, zakola i starorzecza, Pojęcia: ocean św
rodzaje wód rozróżnia i wskazuje na mapie jezioro, bagno, lod
powierzchniowych; rzeki główne i dopływy,
wymienia i char
Uczeń: wymienia co najmniej jedno czynniki życia w
10) wymienia zjawisko zachodzące w cieku
wodnym ( ruch, opór wody),
i charakteryzuje
czynniki wykonuje pomiar prędkości
przepływu wody wg instrukcji,
określa kierunek płynięcia rzeki za
pomocą kompasu lub mapy.
Uczeń:
wymienia rodzaje wód na Ziemi,
klasyfikuje wody słodkie i wody
słone,
podaje i wskazuje na mapie świata
przykłady mórz, oceanów, jezior i
rzek.
Uczeń:
wymienia pięć czynników
warunkujących życie w wodzie,
podaje co najmniej dwie