Tytuł
Program realizacji zajęć pozalekcyjnych - program akademickiego wsparcia szkolnego ruchu naukowego
Autor
Praca zbiorowa
Opis
Konstrukcję programu oparto na trzech tematach wiodących, po jednym temacie na każdy rok szkolny. W klasie I tematem wiodącym jest WODA, w klasie II - EKOSYSTEM, a w klasie III EWOLUCJA. Są to pojęcia na tyle szerokie, że każda z nauk matematyczno-przyrodniczych...
Konstrukcję programu oparto na trzech tematach wiodących, po jednym temacie na każdy rok szkolny. W klasie I tematem wiodącym jest WODA, w klasie II - EKOSYSTEM, a w klasie III EWOLUCJA. Są to pojęcia na tyle szerokie, że każda z nauk matematyczno-przyrodniczych łącznie z informatyką odnosi się do zagadnień związanych z tymi pojęciami. Oto wybór przykładowych zagadnień związanych z hasłem WODA ilustrujący ideę interdyscyplinarności w ujęciu poniższego programu: - symbolika wody w mitach, legendach i religiach świata; - woda jako środowisko życia; - życie w kropli wody; - płyny ustrojowe: ewolucja, rola, rodzaje; - czy woda to najważniejszy związek chemiczny?; - woda jako „darmowy” surowiec energetyczny; - cząsteczka wody - jak ją badamy?; - woda - kwas czy zasada?; dlaczego możemy pływać (prawo Archimedesa); - przemiany fazowe wody; - wieża ciśnień; - dlaczego samolot lata, a żaglówka pływa?; - geometria w nawigacji; - czy zbiory rozmyte rozmywa woda?; - przepływy w sieciach. Jak widać część z tych zagadnień wiąże się bezpośrednio z właściwościami fizyczno-chemicznymi wody, inne traktują wodę jak substancję kluczową dla organizmów żywych, jeszcze inne, jak na przykład te związane z nawigacją, wiążą się z wodą w sposób bardziej pośredni. Zaproponowane podejście pokazuje, że poszczególne nauki, choć z innej perspektywy, interesują się tymi samymi zagadnieniami i mimo, że posługują się innymi metodami, budują wspólnie spójny obraz otaczającej nas rzeczywistości.
Realizacja tak skonstruowanego programu wymaga współpracy z nauczycielami kompetentnymi we wszystkich przedmiotach „składowych” - z biologiem, chemikiem, fizykiem, matematykiem i informatykiem.
Numer konkursu
1/POKL/3.3.4/09
Numer projektu
POKL.03.03.04-00-113/09-00
Nazwa projektu
"NEWTON TEŻ BYŁ UCZNIEM – program akademickiego wsparcia szkolnego ruchu naukowego"
Strona www projektu
http://newton.amu.edu.pl/
Beneficjent (nazwa)
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Lokalizacja beneficjenta (miasto)
Poznań
Słowa kluczowe
woda ekosystem ewolucja nauki matematyczno-przyrodnicze